De 4 pijlers van het people management

Wat is People Management?
De tijd dat mensen werden gezien als eenvoudige versnellingen die gemakkelijk
konden worden vervangen binnen een organisatie is voorbij. Steeds meer
bedrijven zien hun werknemers als kritische succesfactoren.
In deze context heeft het management van mensen en personeel de laatste tijd
veel aan kracht gewonnen. Tegenwoordig is het beheer van de menselijke
hulpbronnen en het verbeteren van de prestaties van degenen die deel uitmaken
van een bedrijf een groot concurrentieverschil geworden.
Om een team te kunnen leiden, moet de slimme ondernemer de 4
pijlers van people management begrijpen.
1- Motivatie
Een ongemotiveerde werknemer verdient veel minder dan hij of zij in staat is en
staat altijd klaar om zo snel mogelijk te vertrekken. Als we denken aan de
organisatie als geheel, is het belangrijkste om te begrijpen wat iemand
motiveert om er deel van uit te maken. Het kan gaan om financiële prikkels
(hoge salarissen en bonussen), het doel van het bedrijf zelf (wat is de oorzaak
van de facturering?), de uitdaging die de deelnemers eraan (individueel en
collectief) wordt geboden, een consistent carrièreplan (ontwikkeling en
valorisatie van de werknemers). Tot slot zijn er een aantal motivatoren en elke
persoon reageert anders op elk van hen.
2- Communicatieproces
Goede communicatie is essentieel. Niet alleen tussen managers en medewerkers of
tussen medewerkers in dezelfde sector, maar ook een geïntegreerde communicatie
die ervoor zorgt dat informatie altijd beschikbaar is wanneer het nodig is.
Managers moeten de dialoog aanmoedigen, hiërarchische barrières slechten en met
het hele team samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken.
3- Kennis en kunde
Succes is niet mogelijk als medewerkers niet over de kennis en kunde beschikken
om hun taken uit te voeren. Daarom is het noodzakelijk om een planning te maken
die gericht is op het opbouwen van een zo goed mogelijk team en het creëren van
een omgeving waarin iedereen samen kan groeien. Dit bouwproces doorloopt het
selectieproces en de opbouw van een sterke organisatiecultuur van waarden.
Hiervoor is het ideaal om de managementpraktijken in stand te houden op basis
van competenties – het identificeren van de sterktes en verbetermogelijkheden
van professionals – en feedback, waardoor het altijd mogelijk is om feedback te
geven op elke actie van de teamleden.
4- Opleiding en ontwikkeling
Permanente opleiding is essentieel, zowel voor het management van de
onderneming als voor de ontwikkeling van elke werknemer. De opleiding wordt een
plan B,
in de zoektocht naar ontwikkeling, dat gezamenlijk begint bij het bedrijf en
elk van de werknemers.
Het belangrijkste is om een evenwicht te bereiken waarbij het bedrijf en de
professional tevreden zijn met het resultaat van de uitwisseling. Op deze
manier wint iedereen en heeft iedereen de kans om samen te groeien, in een
partnerschap dat alles heeft om te slagen.